Breaking

Apakah Pengurusan Kewangan?

Setiap individu menggunakan wang dalam menjalankan urusan seharian. Kita gunakan wang untuk membeli barang keperluan, makanan, tempat tinggal dan sebagainya.

Bagi orang yang bekerja secara makan gaji, setiap bulan akan menerima gaji bulanan. Manakala bagi yang berniaga, mereka juga menguruskan wang keluar masuk setiap hari.

Pendek kata, transaksi harian kita adalah sangat dekat dengan wang. Namun, adalah kita selaku individu ini merancang wang yang kita gunakan? Adakah pendapatan kita diuruskan dengan baik?

Di sinilah pengurusan wang perlu kita aplikasikan.



Apakah Pengurusan Kewangan?

Financial Planning is an ongoing process to help you make sensible decisions about money that can help you achieve your goals in life; it's not just about buying products.
Pengurusan kewangan adalah suatu proses yang berterusan untuk membuat keputusan yang bijak tentang penggunaan wang anda untuk mencapai matlamat hidup yang tertentu. Pengurusan kewangan tidak tertakluk kepada pembelian produk tertentu semata-mata.

Oleh itu, pengurusan kewangan ini boleh bersifat perancangan jangka pendek, sederhana mahupun panjang mengikut kesesuaian matlamat yang anda ingin capai.


Panduan Mengurus Kewangan

Secara umumnya terdapat banyak panduan pengurusan kewangan yang boleh digunapakai. Namun, penulis ingin memperkenalkan Model INFAQ yang boleh digunakan dalam memguruskan kewangan anda.

INFAQ adalah akronim daripada Intelligent & Financial Quotient. Dalam pengurusan kewangan, aspek kecerdasan intelek adalah sangat penting disertakan bersama kecerdasan kewangan agar dapat mengurus kewangan dengan berkesan.

Idea Model INFAQ ini telah diasaskan oleh Perunding Kanan INFAQ Consultancy. Model INFAQ ini mencadangkan 7 langkah dan peringkat yang perlu dilakukan dalam pengurusan kewangan berkesan:

  1. Aliran tunai
  2. Aset bersih
  3. Simpanan
  4. Perlindungan
  5. Pelelaburan
  6. Penyucian
  7. Pembahagian


Ketujuh-tujuh langkah ini dapat kita gunakan untuk membuat perancangan pengurusan kewangan. Justeru, janganlah kita terlalu mengambil mudah dengan wang yang kita miliki. Sebaliknya marilah bersama-sama menjadi insan yang cemerlang merancang kewangan dalam kehidupan kita.

Bacaan lanjut: Model Kewangan INFAQ

Jika bukan kita yang merancang wang kita, siapa lagi yang kita hendak harapkan.

Akhir kata, "Plan Your Wealth, Change Your Life"

MOHD RIDZUAN BIN MOHD TAIB
Al-Kindy Solution
as part of INFAQ Consultancy


Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.